Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar

Hovedmenu

Menu

 
 
 

Ministerområdets økonomi

    Indholdsområde

     
    Forlig og økonomi 

    Ministerområdets økonomi 

    Forsvarsministeriets samlede bevillinger i 2019 udgør i alt 23,6 mia. kr., jf. finansloven 2019. I bevillingerne er der taget højde for de økonomiske konsekvenser af Aftale på forsvarsområdet 2018-2023 af 28. januar 2018 samt Aftale om anskaffelse af nye kampfly af 9. juni 2016.

    I tabellerne 1-3 nedenfor er bevillingerne fordelt på henholdsvis hovedkonti, aktivitetsområder og budgetområder. 

     
    Tabel 1 :Oversigt over Forsvarsministeriets regnskab for 2017, budget for 2018 og bevillinger for 2019-2022.
    Åbn pdf med "Oversigt over Forsvarsministeriets bevillinger på finansloven for 2019"

     
    Tabel 2: Oversigt over Forsvarsministeriets bevillinger på finansloven for 2019 på aktivitetsområder i pct.

    Tabel 2: Oversigt over Forsvarsministeriets bevillinger på finansloven for 2019 på aktivitetsområder i pct.


    Tabel 3: Oversigt over Forsvarsministeriets bevillinger på finansloven for 2019 på budgetområder i mio. kr.


    Tabel 3: Oversigt over Forsvarsministeriets bevillinger på finansloven for 2019 på budgetområder i mio. kr.

    Yderligere oplysninger om Forsvarsministeriets bevillinger på finansloven kan findes på Moderniseringsstyrelsens hjemmeside.
     

    NATO-opgørelse af forsvarsbudgetter

    NATO udarbejder en opgørelse af forsvarsbudgetterne for de enkelte medlemslande efter NATO’s egen definition. Opgørelsen giver grundlag for sammenligning af udgifterne i de enkelte landes forsvar. NATO-opgørelsen afviger på væsentlige områder fra den nationale definition af forsvarsbudgettet. I NATO-opgørelsen indgår der udgifter til:
     

    • Tjenestemandspensioner
    • Pensioner i henhold til Civilarbejderloven
    • Købsmoms
    • Geodatastyrelsen
    • Danmarks Meteorologiske Institut.

     
    Omvendt indeholder NATO-opgørelsen ikke udgifter til redningsberedskab og visse andre rent civile opgaver.

    Opgørelsen efter NATO-definitionen giver samlet set et noget højere forsvarsbudget end efter den nationale definition, jf. tabel 4 nedenfor.

    NATO-opgørelsen indeholder desuden en opgørelse af forsvarsbudgettets andel af bruttonationalproduktet i de enkelte medlemslande, jf. tabel 5 nedenfor.

    NATO-opgørelserne vedrørende Danmark fremgår af tabellerne nedenfor:

    Tabel 4: NATO's opgørelse af de danske forsvarsudgifter (løbende priser)

    Mio. kr.
    2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018e
    24.259 25.618 23.682 22.769 22.633 24.190 24.961 26.700


    Tabel 5: NATO's opgørelse af det danske forsvarsbudgets andel af BNP (baseret på 2010 niveau)

    Pct.
    2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018e
    1,31 1,35 1,23 1,15 1,12 1,17 1,16 1,21

     
    e) Baseret på Finanslov 2018 (budgettal).
     

     
    For yderligere oplysninger henvises til opgørelserne på NATO’s hjemmeside.
    Læs også vores artikel om Forsvarsplanlægning i NATO

    This article in English

    Sidst opdateret 19-03-2019 - kl. 15:04

    Fakta

    Udgifter til løn udgør ca. halvdelen af de samlede bevillinger til Forsvarsministeriets område. Der er over 20.000 ansatte under ministerområdet.

    Interne links

    Eksterne links