Forsvarsminister Søren Gade udtaler i forbindelse med overrækkelsen: ”Beredskabsstyrelsen har været med til at sætte brandforebyggelse effektivt og konkret på skoleskemaet. Lær om brand er et godt eksempel på målrettet kommunikation, I har tænkt på, at børnene skal undervises med underholdende og praktiske øvelser – ikke med løftede pegefingre.”



I alt modtog ca. 900 skoler ”Lær om brand”-materialet, som har til formål at undervise børnehaveklasse børn i brandforebyggelse. I forbindelse med den årlige uge 40-kampagne om brandforebyggelse samarbejdede mange skoler desuden med de kommunale beredskaber.


Alene sidste år omkom 90 mennesker i dødsbrande herhjemme, og derfor er den forebyggende kommunikationsindsats vigtig. 93 % af lærerne mener, at børnene forstår ”Lær om brand”-kampagnens budskaber og 82 % mener, at eleverne ligeledes vil kunne huske disse budskaber, ligesom de påpeger, at elevbogen og forsøgene skaber både engagement og refleksion hos børnene. Beredskabsstyrelsen vil igen i år afholde uge 40-kampagne om brandforebyggelse.

Følgende kandidater var desuden indstillet til Kommunikationsprisen 2008: Søværnets Operative Kommando for havmiljøkampagnen ”Stop olien”, HOK for deres daglige samarbejde med medierne og krisekommunikation samt Forsvarets Mediecenter for oprettelsen af natochannel.tv.

Det er tredje gang kommunikationsprisen uddeles. Kommunikationsprisen 2007 gik til Forsvarets Rekruttering.

Du kan læse mere om "Lær om brand" på Beredskabsstyrelsens hjemmeside